tisdag 8 april 2014

Angående Kolmårdens nya berg-och-dalbanesatsning

Först vill jag bara säga att jag inte har sådan stor koll på Kolmården och deras prioriteringar, satsningar, mål och så vidare. Jag tycker i regel att djurparker är något fel, då djur tas från sin ursprungliga, biologiska miljö, men har också sett just Kolmården som ett bättre exempel på djurpark än många andra.

Den lilla åsikten jag tänkte komma med idag rör dock deras nya satsning, nämligen en berg-och-dalbana. Det är många som blivit upprörda angående denna nya attraktion, då jag läst kommentarer på Facebook som menar att det är tråkigt att de försöker locka nya besökare, att de riktar bort fokus från djuren osv. En person tyckte att djurparker ska förbli djurparker, och nöjesparkerna får stå för berg-och-dalbanorna.

Jag tycker inte alls att en berg-och-dalbana är ett problem, så länge det inte försämrar tillvaron för djuren. Mats Höggren, som är zoologisk chef på Kolmården, berättar i en video att berg-och-dalbanan kommer byggas en bit ifrån de flesta djuranläggningarna, och att de grundligt kontrollerar djurens välmående innan, under och efter sådana här byggnadsprojekt.

Alltså: djuren skadas inte av denna satsning.

Varför är det då så viktigt att det inte ska finnas berg-och-dalbanor på en djurpark? Och för att förtydliga: det är en berg-och-dalbana, inte femton. Kolmården kommer inte bli en nöjespark. Jag förstår dock naturligtvis att de vill locka besökare av andra anledningar än att väcka ett djur-och naturintresse för fler människor, men jag tänker inte klandra dem. Det är vi som har skapat det här kapitalistiska samhället, så att Kolmården vill tjäna mer pengar är inget konstigt. Dessutom har de faktiskt en idé med denna berg-och-dalbana, och även om den byggs främst av vinster-för-chefen-skäl så kan den också fungera som ett lockbete för ointresserade människor att bry sig om djur och natur mer än innan. Jag tror att det kan komma positiva effekter ur denna satsning.

Att blanda djurpark med nöjespark är nog inte en bra idé, men att ha en berg-och-dalbana i en djurpark, som inte påverkar djurens välmående, gör parken roligare. Jag lockas i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar