Jag vet att många redan förstår problemet med tågtrafiken, och det är jag tacksam över, men det finns fortfarande oroväckande många som inte förstår. Och det här inlägget är för er, ni som inte riktigt vet hur det fungerar. Det är inte något att skämmas över, men jag vill att ni lär er förstå vad problemet är, så att ni slutar kasta all möjlig skit över SJ så fort ert tåg är försenat. Eller så fort något går fel i ert liv, SJ brukar bli ansvariga för det mesta idag.
SJ står för Statens Järnvägar, vilket beror på att det var statligt ägt en gång i tiden (är fortfarande statligt ägt, men har nu marknadmässiga krav och villkor att följa, vilket ja... gör att det känns lite mindre statligt). Nu har man avreglerat järnvägen, vilket automatiskt gör SJ till ett aktiebolag, därav nuvarande namnet SJ AB. Avregleringen har öppnat upp för en marknad på järnvägen, och det kan man ju tycka verka bra så "konkurrens pressar priserna", frågan man kan ställa sig är ju då om vi upplevt någon prisminskning på tågbiljetter sedan avregleringen? Jag har inte gjort det.
När järnvägen är öppen för alla möjliga företag så är det inte konstigt att tidsschemana blir tajtare, det ska tryckas in så många tåg som möjligt på samma rälsar. Och med fler tåg kan man ju tänka sig att det blir lättare att passa tider, men igen vill jag påstå att jag inte märkt en förbättring efter avregleringen.
När SJ blev AB så väcks ett självklart vinstintresse. Det primära blir per automatik vinsten, och kvalitén och det egentliga syftet (kollektivt resande) blir inte längre prioriterade. Detta händer alla bolag som säljs ut, apoteken, skolan, osv. Och när vinsten är viktigast, så spelar det ingen roll om SJ köper tåg från Italien som inte klarar svensk vinter, eller om biljettpriserna höjs eller om kaffeautomaterna på dubbeldäckarna aldrig fungerar.
SJ har ett ansvar, och ja, de kan ta dåliga beslut. Men vad jag menar beror det på att de blivit ett aktiebolag. Detta blir rätt så uppenbart när SJ:s förra styrelseordförande, Ulf Adelsohn (partiledare Moderaterna 81-86), kritiserat regeringen (M) för den rådande tågtrafiken. Även en f.d. moderat partiledare kritiserar den borgliga behandlingen av järnvägen, och det tycker jag säger ganska mycket. Ställer mig inte på samma sida som Adelsohn, men tycker det var synd att han fick lämna sin post när han faktiskt vågade möta verkligheten och kritisera sitt eget parti. Det är fan strongt.
SJ borde ta ansvar för informationen som måste ges ut i samband med förseningar, och om de är dåliga på det ställer jag mig inte bakom dem. Men det beror oftast på vilka som jobbar ombord, och det finns naturligtvis puckon även där. Det viktiga att komma ihåg är dock att alla som jobbar på SJ inte är "dumma i huvudet", att SJ inte bär allt ansvar för "den skitdåliga tågtrafiken" och att du stödjer järnvägens undergång om du röstar blått.
Tack för mig.
Det är så lätt att kritisera SJ så fort tågen inte går. Jag vet att jag gjort det vid ett flertal tillfällen. Malin pratade en del om det här för några år sen och förklarade lite hur det egentligen låg till. Jag tror det var runt jul något år. Hon berättade att SJ tågen inte alltid var prioriterade utan att t.ex. tåg i bergslagen fick gå före på rälsen, och det är ju inget SJ kan styra över. Och att redan försenade tåg fick vänta för att förhindra att tåg som var i tid skulle bli försenade. Sådant här är ju faktiskt värdefullt att få veta som allmänhet för det blir svårt att ge rättvis kritik om man inte får alla korten på bordet. Jag försöker (och tror jag lyckas hyfsat bra) att inte kritisera SJ om mitt tåg inte går som det ska. För jag vet ju att det faktiskt inte är deras fel :) / Hea
SvaraRadera